Tuesday 26 April 2011

Selamat Berpraktikal...


Assalamualaikum...

Selamat berpraktikal kpd kawan2 yang sedang berpraktikal...keje leklok taw, jgn malas2..dengar kate bos/supervisor tu...ni nak cite pasal pengalaman aku nih..aku dulu penah keje kat kilang kat Banting lepas abes matrix...jadi budak kontrak kat kilang buat fridge, air-cond untuk rumah n bangunan...name kilang tu J&E Hall Refrigeration Sdn. Bhd..antare brand2 keluaran kilang ni adalah Acson, J&E Hall, ELBA n ape ntah lagi...kilang ni besar sangat, lebih kurang 3 padang bola...keje aku stat 8 pagi sampai 5 ptg, dapat la rm33...kalo ot sampai 8 malam dapat la rm41...aku keje dalam 3 bulan camtu sebelum masuk UIA Gombak...

pintu masuk kilang

Keje ni memang penat...mmg la, keje ape je yg x penat kan? haha...tapi yg plg penat bile kene bhgn packing fridge...bayangkan fridge yg mcm tempat simpan aiskrim kat kedai tu, 2 kali ganda lagi saiznye...memang berat nak tolak...sakit pinggang aku...huhu...tapi keje kat kilang ni pon memberi pengajaran kat aku...ye la, keje penat2, tapi gaji ciput je...ade makcik tu keje da 10 tahun, tp gaji x sampai pon 1k...da la keje berdiri je dr pagi sampai petang...kesian aku tengok...tapi die memang kental, nak menyara anak2 punye pasal...


besa gilo...
Lepas keje kilang ni baru la aku tau betapa pentingnye educasyen, bak kate usop wilcha..kate lah kite skang da ade keje ngn gaji sedap, blaja je kasi abes...at least kite ade lulusan...mane la taw tibe2 kene pecat ke ape...ade gak lulusan utk apply keje len...moral of the story, blaja la betol2 demi mase depan...kalo malas belaja, jadi mcm tu la...keje payah, tp gaji ciput je...biar belaja cam nak gile skang ni, tp nanti keje rilek je, duk dalam opis, tp gaji besar...tu la namenye bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian...

fridge punye body...

Sebelum aku benti dulu, GM kilang ni ade bagi nasihat blaja elok2 n nanti jgn keje ngn orang German, penat, asek nak rework je...barang da siap pack pon kene bukak balik sbb customer x puas hati...haha...tapi x kesah la keje ngan sape pon, yg penting wat keje leklok...

So kpd yg berpraktikal tu, walaupon korang bekerja sbg bakal engineer, jangan la pandang rendah kat mereka yang keje kat kilang tu...walaupon dorg tu stakat lulusan pmr or spm je, (terutamanye keje production)respek la dorg...jangan memilih kawan, baru la orang suke kat kite...

neway selamat bertugas la korang ye...chaiyok!


No comments: